Office Outlook

Microsoft Office Outlook, oftwel voor 2002 gewoon Outlook, is een onderdeel van Microsoft Office. Belangrijkste functies van Microsoft Office Outlook zijn:
– email beheer
– agenda beheer
– to do list (taken)
– notities beheer (notes)

In veel organisaties wordt Microsoft Office Outlook gebruikt om diverse gegevens met elkaar te delen en met elkaar samen te werken met behulp van een Microsoft Exchange Server. Zo kunt u automatische regels aanmaken voor het archiveren van binnenkomende e-mail berichten en deze berichten delen met uw collega’s.

Microsoft Office Outlook instellen op Windows (automatische configuratie)

Microsoft Office Outlook biedt de mogelijkheid om uw email account automatisch te configureren. U hoeft enkel uw naam, e-mail adres en uw wachtwoord in te voeren, Outlook probeert dan op onze servers het configuratie file op te halen waarin uw e-mail instellingen opgeslagen zijn. Als Outlook het configuratiefile kan vinden dan worden alle standaard gegevens automatisch ingevuld en is uw account gelijk klaar voor gebruik. Wij hebben in het configuratie file opgenomen dat het type account een IMAP account moet worden en dat uw inlog gegevens versleuteld over het internet worden verstuurd. Wilt u in plaats van een IMAP account gebruik maken van een POP3 account dan kunt u de instructies aanhouden wat  bij “Handmatige configuratie” vermeld staat. Ook als het automatische configuratie herhaaldelijk mislukt kunt proberen om de stappen bij “Handmatige configuratie” te volgen.

Download PDF handleiding

Stap 1

Start Microsoft Office Outlook outlook op en ga naar “bestand” in de linker-bovenmenu. Klik op “account instellingen” en kies vervolgens voor “Accounts toevoegen en verwijderen…”. Als u het programma voor het eerst opstart krijgt u automatisch de vraag of u een nieuwe account wilt toe voegen. Kies voor “ja” en ga verder met stap 3.

Stap 2

Kies voor E-mail en klik op “Nieuw”.

Stap 3

Voer de benodigde gegevens in, u kunt deze gegevens terugvinden in het pdf bestand met configuratiegegevens die u van ons heeft ontvangen.

Klik op verder, er zal nu worden geprobeerd om de instellingen automatisch op te halen van onze configuratie server. Als u deze fase succesvol kunt uitvoeren dan wordt er een IMAP account met een versleutelde verbinding aangenmaakt . Als u een POP3 account wilt installeren of als het configuratie file niet kan worden opgehaald dan kunt u proberen om uw account handmatig te installeren.

Stap 4

stap5

Klik op “ja” en vervolgens in het 2de scherm op “Toestaan”

Stap 5

Als alle instellingen correct zijn ingelezen krijgt u het bovenstaande scherm te zien, klik op “Voltooien”

Stap 6
stap7-einde

Uw email account is nu geinstalleerd en klaar voor gebruik. In de linker menu staat de naam van uw account (in dit geval voorbeeld@uwdomeinnaam.com). Klik op het driehoekje om de mappen uit te vouwen. U kunt een aantal mappen zien:

  • Postvak IN, hierin komen alle nieuwe berichten te staan
  • Concepten, tijdens het schrijven van uw bericht wordt er constant op de achtergrond een kopie van uw bericht bewaard. Mocht uw pc of uw e-mail client onverwachts crashen dan kunt bij een volgende herstart uw bericht hier terugvinden
  • Sent Items, alle berichten die u verstuurt worden automatisch in deze folder geplaatst. Let op afhankelijk van de e-mail client en de taalinstelling op uw pc kan er hier ook staan “Sent” of “Verstuurde items”.
  • Verwijderde items, hier worden alle berichten naartoe verplaatst als u een bericht verwijderd. Ook hier kan afhankelijk van uw e-mail client en de taalinstellingen op uw pc voorkomen dat u ook een “Trash” map ziet staan.
  • Postvak UIT, alle berichten die in de wachtrij staan om verzonden te worden komen eerst hier te staan om vervolgens naar “Sent items” te worden verplaatst.

Microsoft Office Outlook instellen op Windows (handmatige configuratie)

Microsoft Office Outlook biedt de mogelijkheid om uw email account automatisch te configureren. U hoeft enkel uw naam, e-mail adres en uw wachtwoord in te voeren, Outlook probeert dan op onze servers het configuratie file op te halen waarin uw e-mail instellingen opgeslagen zijn. Als Outlook het configuratiefile kan vinden dan worden alle standaard gegevens automatisch ingevuld en is uw account gelijk klaar voor gebruik. Wij hebben in het configuratie file opgenomen dat het type account een IMAP account moet worden en dat uw inlog gegevens versleuteld over het internet worden verstuurd. Wilt u in plaats van een IMAP account gebruik maken van een POP3 account dan kunt u de instructies aanhouden wat  bij “Handmatige configuratie” vermeld staat. Ook als het automatische configuratie herhaaldelijk mislukt kunt proberen om de stappen bij “Handmatige configuratie” te volgen.

Download PDF handleiding

Stap 1

Start Microsoft Office Outlook outlook op en ga naar “bestand” in de linker-bovenmenu. Klik op “account instellingen” en kies vervolgens voor “Accounts toevoegen en verwijderen…”. Als u het programma voor het eerst opstart krijgt u automatisch de vraag of u een nieuwe account wilt toe voegen. Kies voor “ja” en ga verder met stap 3.

Stap 2

Kies voor E-mail en klik op “Nieuw”.

Stap 3

 

Vink “Handmatige instellingen of extra servertypen” aan en klik op “Volgende”.

stap 4
stap2-handmatig

Voer hier uw gegevens in, alle relevante gegevens staan in het pdf met configuratiegegevens die u van ons heeft ontvangen. Klik op “Meer instellingen” om verder te gaan.

Stap 5

Op “Server voor uitgaande e-mail” klik op het vinkje voor  “Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist”. Ga verder naar tablad “Geavanceerd”.

stap 6
stap4-handmatig

Neem de bovenstaande instellingen over. Let op de volgende instellingen:

  • Pad van de hoofdmap: Zet hier “INBOX” neer als u problemen heeft met het verwijderen/verplaatsen van berichten of met het bekijken van de mappen.
  • Geen kopieen van verzonden items opslaan: Vink dit aan als u niet wilt dat de verzonden berichten worden opgeslagen.

Klik op “OK” en sluit het venster wat daarna komt. U komt vervolgens in het hoofdscherm terecht.

Stap 7
stap7-einde

Uw email account is nu geinstalleerd en klaar voor gebruik. In de linker menu staat de naam van uw account (in dit geval voorbeeld@uwdomeinnaam.com). Klik op het driehoekje om de mappen uit te vouwen. U kunt een aantal mappen zien:

  • Postvak IN, hierin komen alle nieuwe berichten te staan
  • Concepten, tijdens het schrijven van uw bericht wordt er constant op de achtergrond een kopie van uw bericht bewaard. Mocht uw pc of uw e-mail client onverwachts crashen dan kunt bij een volgende herstart uw bericht hier terugvinden
  • Sent Items, alle berichten die u verstuurt worden automatisch in deze folder geplaatst. Let op afhankelijk van de e-mail client en de taalinstelling op uw pc kan er hier ook staan “Sent” of “Verstuurde items”.
  • Verwijderde items, hier worden alle berichten naartoe verplaatst als u een bericht verwijderd. Ook hier kan afhankelijk van uw e-mail client en de taalinstellingen op uw pc voorkomen dat u ook een “Trash” map ziet staan.
  • Postvak UIT, alle berichten die in de wachtrij staan om verzonden te worden komen eerst hier te staan om vervolgens naar “Sent items” te worden verplaatst.